Menu Zamknij

Remont mieszkania w bloku – jak się przygotować?

dwa bloki mieszkalne

Prace remontowe w mieszkaniu, podobnie jak remonty domów, wymagają odpowiednich przygotowań. Wybór materiałów wykończeniowych czy kolorów farb to jedno, ale oprócz oczywistych działań zmierzających do tego, że cieszyć będziemy się dokładnie takim wyglądem mieszkania, o jakim marzymy, przygotowania do samego przedsięwzięcia wymagają wzięcia pod uwagę wiele aspektów, które nie zawsze w pierwszej kolejności przychodzą nam do głowy. Jak zatem przygotować się do remontu mieszkania, aby nie zaskoczyły nas nieprzewidziane sytuacje?

Uprzedź o planowanych pracach

Sąsiedzka uprzejmość nakazuje uszanowanie ciszy nocnej. Niektóre spółdzielnie mieszkaniowe kierują się wewnętrznym regulaminem, nakreślającym ramy czasowe, w których mieszkańcy oczekują niezakłóconego spokoju. Nawet jeżeli takiego regulaminu nie ma, warto brać pod uwagę, że większość z nas z pewnością docenia fakt, że późne godziny wieczorne, nocne oraz świt to te pory w ciągu doby, kiedy można zregenerować siły przed kolejnym dniem.

  1. Przyjmuje się więc, że między 22.00 a 6.00 nie powinno się słuchać głośnej muzyki, organizować hucznych imprez ani w jakikolwiek inny sposób utrudniać innym mieszkańcom bloku snu.
  2. Jeżeli więc czeka nas remont w bloku, głośne prace budowlane wykonujmy w ciągu dnia, tak, aby pozostali mieszkańcy budynku nie byli przez nas narażeni na niedogodności wtedy, kiedy kładą się spać.
  3. Co więcej, jeżeli tylko mamy taką możliwość, mile widziane będzie poinformowanie sąsiadów, że trwać będzie remont mieszkania. Nawet jeżeli wcale nie czeka nas duży remont, lecz ledwie niewielki remont pokoju. Takie uprzejme zachowanie z pewnością pozwoli zjednać sobie tych sąsiadów, którzy cenią sobie szczerość, a poinformowanie z wyprzedzeniem o pracach zminimalizuje ryzyko niechcianych kłótni i często odbierane jest z wyrozumiałością.
  4. Aby dać znać o pracach nie trzeba robić tego osobiście, udając się do każdego mieszkania w naszym pionie, wystarczy wywieszenie stosownej informacji np. na tablicy ogłoszeniowej na klatce. Karteczka zawierać powinna adnotację o przewidywanym terminie zakończenia prac i przeprosiny za utrudnienia. Wówczas jest szansa, że obejdzie się bez skarg na głośne wiercenie, skuwanie, walenie młotem, ponieważ uprzedzeni wcześniej mieszkańcy prawdopodobnie dużo lepiej zniosą dawkę hałasu.

Nadal jednak pamiętać trzeba, by remontować tylko w ciągu dnia i absolutnie nie zakłócać ciszy nocnej.

Kontener na gruz 7m3 z klapami Warszawa

Postaw kontener na gruz

Kontener na gruz obowiązuje w przypadku remontów prowadzonych na własnej posesji, jest też obowiązkowy w przypadku remontu w bloku. Z prawnego punktu widzenia niemożliwe jest wynoszenie śmieci po remoncie do kubłów na osiedlowych śmietnikach. Takie kubły bowiem przeznaczone są tylko na śmieci komunalne, bytowe, a opłata za wywóz śmieci komunalnych nie obejmuje wywozu żadnych opadów remontowych. Ponadto niezgodne z prawem umieszczanie śmieci poremontowych w koszach na odpady zmieszane skutkowałoby utrudnieniem późniejszego recyklingu, czyli procesu odzyskiwania surowców wtórnych. Śmieci poremontowych nie wolno również pozostawiać w miejscu przeznaczonym na odpady wielkogabarytowe.

  • Puszki po farbach czy emulsjach,
  • kawałki starych tapet, zabrudzony styropian,
  • odłamki cegieł,
  • czy zużyta armatura łazienkowa

powinny trafiać tylko i wyłącznie do specjalnych kontenerów na gruz, które wynajmujemy między innymi my, nie tylko podstawiając pojemniki w wyznaczone miejsce, ale też gwarantując wywóz gruzu na legalne wysypisko, przyczyniając się w ten sposób do efektywnego recyklingu. Jeżeli blok posiada wewnętrzny dziedziniec, to najczęściej jest to idealne miejsce do ustawienia tam kontenera na czas remontu. Dla pewności warto miejsce planowanego ustawienia skonsultować z władzami spółdzielni czy wspólnoty. Da to pewność, że kontener nie będzie nikomu przeszkadzał lub nie będzie zastawiał bram czy drogi pożarowej. Jeżeli zajdzie konieczność ustawienia kontenera na chodniku lub pasie ruchu, trzeba pamiętać, aby wcześniej uzyskać na to pozwolenie od Zarządu Dróg Miejskich. W praktyce jednak zwykle po rozmowach z zarządcą nieruchomości udaje się bez problemu wyznaczyć miejsce na ustawienie kontenera, zarówno wygodne dla nas, osób remontujących mieszkanie, jak i akceptowalne dla pozostałych mieszkańców i zgodne z literą prawa.

Skalkuluj nieprzewidziane koszty

Zabierając się za remont, trzeba zawsze uwzględnić nieprzewidziane wydatki. Dodatkowe koszty mogą pojawić się znienacka. Aby dobrze obliczyć koszty i oszacować bezpieczny bufor finansowy, warto założyć, że wydatki będą przynajmniej o około 10% wyższe od początkowego budżetu. Jakie sytuacje mogą wpływać na podwyższenie kosztów? Chociażby konieczność wymiany starej instalacji elektrycznej, która może okazać się niewystarczająca np. na potrzeby nowej kuchenki z płytą indukcyjną, czego nie przewidzieliśmy wcześniej, a czego możemy dowiedzieć się dopiero od fachowca-elektryka, który przyszedł podłączyć nowy sprzęt. Inny przykład — podczas malowania ścian odkryliśmy, że w ich łączeniach pojawił się grzyb, którego wcześniej nie zauważyliśmy. Grzyb w mieszkaniu bardzo często powstaje się wtedy, gdy wilgoć nie ma odpowiedniego ujścia na zewnątrz i zaczyna gromadzić się w pomieszczeniach. Najbardziej narażone są na to łazienki bez okien i systemu wentylacji oraz kuchnie, jednak raz powstały grzyb szybko może rozprzestrzenić się na kolejne powierzchnie. Podobnych przykładów, kiedy to pojawia się jakaś niespodzianka, znalazłoby się bardzo wiele, dlatego, aby uniknąć frustracji i stresu lepiej od razu założyć pewną poduszkę finansową i być przygotowanym na dodatkowe prace, które będzie trzeba wykonać w ramach remontu. Pamiętajmy też, że dodatkowe roboty remontowe mogą przesunąć ukończenie całości w czasie, dlatego oprócz zaplecza ekonomicznego warto mieć z tyłu głowy fakt, że remont może potrwać dłużej, niż zakładaliśmy.

dłonie trzymające dolary

Czas na podsumowanie powyższych treści. Przygotowując się na remont w bloku, pamiętać należy o tym, że prace w budynku wielorodzinnym mogą być odczuwalne dla pozostałych mieszkańców. Trzeba więc liczyć się z zasadami współżycia społecznego i w jak najmniejszym stopniu obciążać lokatorów hałasem, a z pewnością przestrzegać należy ciszy nocnej. Mile widziane jest poinformowanie o pracach jeszcze przed ich rozpoczęciem. W kwestii składowania i utylizacji odpadów remontowych niezbędne jest korzystanie z kontenera na gruz. Osiedlowe śmietniki to nie jest odpowiednie miejsce na wyrzucanie gruzu. Kontener wynająć można od nas na określony czas, a my zajmujemy się późniejszym wywozem tego, co się w nim znajdzie. Remontując mieszkanie, warto również założyć, że całościowe koszty remontu będą nieco wyższe od zakładanych, a sam remont może się przedłużyć. Jeżeli nie dysponujemy zabezpieczeniem finansowym na nieprzewidziane wydatki bądź mamy ściśle określony, wąski przedział czasu na przeprowadzenie prac, ryzykujemy, że nie wszystko przebiegnie po naszej myśli. Nawet mały remont może finalnie wymagać większego budżetu lub wzięcia dodatkowego urlopu.